digitaldetox_responsiv_1920_580

Ro ned og koble av

Pushvarsler, mailen som fylles opp og stadige påminnelser fra kalenderen. Mobilen gjør ikke din hverdag bare enklere – den hyppige bruken kan også gjøre deg stresset og rastløs.

Føler du at du stadig må dokumentere og dele det du opplever, og forteller du deg selv at du blir beroliget av å sjekke jobbmail på fritiden din?

Vi ser på mobilen vår i snitt 180 ganger om dager. Det er med andre ord ikke så rart at vi er stresset, distrahert og har vanskelig for å fullføre det vi holder på med.

Koble av nå!

Vil du bli mer tilstedeværende i hverdagen kan du prøve en digital detox. Du trenger ikke å legge fra deg mobilen helt, men prøv å bruke den litt mindre enn det du gjør i dag. Og ikke glem å virkelig kjenne etter forskjellen på hvordan du opplever livet ditt, med og uten mye skjermtid.

Her er noen tips på veien til en mer avkoblet og avslappet livsstil

Sjekk jobbmailen kun eller to ganger om dagen. Sørg for å velge et tidspunkt hvor du også har tid til å besvare de mailene som kommet inn.

Slett apper du ikke bruker...

...og skru av pushvarsler på de appene du velger å beholde.

Vær tilstede i samtaler og øyeblikk uten å dokumentere eller dele disse.

Ikke bruk mobilen etter et visst tidspunkt på dagen.